top of page
Vyhledat
  • Ludmila Francová

ZDRAVÁ STŘEVA

Člověk – vládce světa? Jak rádi bychom tomuto tvrzení uvěřili. Na Zemi máme bezesporu velký vliv, pozitivní i negativní. Skutečná realita ale je, že my lidé žijeme ve světě, kterému vládnou mikroby. I člověk a jeho tělo je vlastně pouhý obal na mikroby J. Mezi ty nejdůležitější, které výrazně ovlivňují kvalitu našeho života a zdraví, patří mikroby v tlustém střevě. A málo jich zrovna není, dospělý zdravý člověk může mít ve svém tlustém střevě až 2 kg mikrobů. Střevní mikroflóra má zásadní vliv na trávení a náš metabolismus. Co je ale nejdůležitější, i na naše zdraví. Ve střevech se nám tvoří až 80% našeho imunitního systému.

V našem zájmu by tak mělo být udržet si naše střeva zdravá a čistá. K tomu nám může pomáhat naše potrava. Dobrým pomocníkem jsou jídla kvašená neboli fermentovaná. Při kvašení potravin vniká plno prospěšných látek, jako třeba vitamín B, Omega-3 mastné kyseliny, různé druhy enzymů, ale i probiotika. Takže naše tělo nejenom že lépe tráví, lépe se zbavuje nadbytečných kilogramů, probiotika ale také dokážou zpomalit nebo zastavit některé nemoci. Zařaďte tedy do svého jídelníčku např. nakládané a kysané bílé a červené zelí, nakládané okurky, feferonky nebo třeba kysané mléčné výrobky, jakou jsou kefír a tempeh.

Naopak zabijákem živých bakterií ve střevech jsou sladidla, lepek, geneticky modifikované potraviny, ale také antibiotika, alkohol, stres a nedostatek spánku. To vše vede nejenom k oslabení našeho imunitního systému, ale také vzniku různých potravinových alergií a intolerancí, průjmům, zácpám, zánětům střev, ke zvýšení naši únavy a nástupu depresí. Až 90% serotoninu, který odpovídá za naše pocity štěstí, vyrábí právě buňky našich střev. Naše střeva jsou totiž také považována za centrum psychického zdraví, tlusté střevo je na právem označováno jako náš druhý mozek. Tento mozek sice nemyslí, ale komunikuje s mozkem v naší hlavě.

Udržet si naši střevní flóru v dobré kondici můžeme i potravinovými doplňky. Při výběru probiotik vždy dobře vybírejte a hlídejte si zejména počet živých kultur a druhů kmenů bakterií. Aby se projevil léčebný efekt probiotik, denní dávka pro dospělého by měla být 10 až 20 miliard živých bakterií, pro děti 5 – 10 miliard. Nezapomínejte také na důležitou roli prebiotik, které jsou vlastně potravou pro naše živé bakterie, tedy probiotika. Nejlepším zdrojem je rostlinná vláknina, které bychom denně měli sníst alespoň 20g.

0 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page